SEO alapok kezdőknek

Az egyik legégetőbb probléma egy online üzletnek a látogatók szerzése. Amint a látogató az oldalra érkezett onnantól már egyszerűbb a dolog. Az egyik látogató szerző lehetőség a SEO (search engine optimization), azaz a kereső motorokra való optimalizálás. Nézzük meg mit is jelent ez, miért jó nekünk és hogyan vághatok bele. Szüksége van az oldaladnak látogatókra. Több csatorna van a látogatók szerzésére, mint a közösségi oldalak, hirdetések vagy a SEO. Manapság Magyarországon valamiért az a szemlélet terjed, hogy nincs már a SEO-ra szükség. Posztolj facebook-on, vagy hirdess adwordsbe. Valószínűleg ez a nézet azért terjedt el, mert a SEO lassú, vevőszerző eszköz. 


"A SEO nem versenyfutás, hanem maraton"
Neil Patel

De mit is jelent ez az egész? Naponta sok sok ember keres az interneten. Amikor bizonyos dolgokra keresünk a kereső (nevezzük egyszerűen Google-nek) mérlegeli milyen információ nekünk a leghasznosabb. Például, ha szeretnénk megtudni mennyibe kerül egy vonatjegy Sopron és Pécs között, akkor valószínűleg a MÁV jegykereső oldalát hozza fel az első találatok között. Mindezt azért, hogy a leghamarabb megtudjuk azt az információt, amiért kerestünk. Így ezzel időt takarít meg nekünk. Ráadásul mivel hamar megtudtuk, amit akartunk, így nem a keresések böngészésével töltjük az időnket. Gyorsan megvehetjük a vonatjegyet. 

Ez az alap gondolkozás. A Google az elmúlt években számtalan algoritmus frissítést készített, hogy megtalálja a legrelevánsabb találatot. Így szűrte ki azokat a weboldalakat, akik ki akarták játszani. Viszont ha jól csinálod, a google sok sok látogatót hoz az oldaladra.

SEO beállítások

Amikor SEO-ről beszélünk, 3 nagy csoportot különböztethetünk meg.
  • Webkód beállítások
  • Szöveg
  • Külső hivatkozások
Természetesen vannak más beállítások, viszont most csak azt szeretném bemutatni, hogyan indulhatsz el a helyes úton. 

Webkód beállítások

A Google ügynevezett bot-ok által térképezi fel a netet. Ezek a Bot-ok vizsgálják meg a weboldalt. Ekkor egy algoritmus segítségével a Google eldönti az oldaladról mivel is foglalkozhatsz? Kinek jó az amit te kínálsz? Bármennyire is intelligens a Google keresője, szüksége van segítségre a weboldal tulajdonosoktól. Nekünk kell megadni mivel is foglalkozik a weboldal.
Ebben alapvetően 3 dolgot kell megadni:
  • Egy Title: Ez a "neve" az oldalnak. Nem csak a főoldaladnak, hanem minden aloldaladnak van egy Title-je. Ezt képzeld el úgy mint az embereknél a név. Lehet belőle ugyanolyan, hiszen létezik több Tóth János is. Amire figyeljünk: minden oldalunknak legyen saját Title-je. Így a látogató a legrelevánsabb aloldalunkra fog érkezni.
  • Kulcsszavak: Ezek azok a szavak, amik a legjobban leírják azt, mivel is foglalkozik az adott oldal. Például te egy zöldség-gyümölcs boltot vezetsz, aminek egy weboldalt készítesz. Az egyik oldalon feltünteted az elérhetőségeidet. Cím, nyitva tartás, telefonszám. Ennek az oldalnak a legrelevánsabb kulcsszava nem az alma vagy a körte lesz, hanem a "Boltneve kapcsolat" vagy a "Boltnév nyitva tartás" stb. Hiszen az adott oldal azoknak lesz értékes, akik ilyen információt keresnek. Mielőtt beállítjuk a kulcsszavakat érdemes megnézni a látogatóink milyen szavakra keresnek rá. Nem biztos, hogy a szakkifejezések lesznek a legjobb kulcsszavak, ha nem azokat írják be. De ez minden területen más és más.
  • Leírás: Amikor a Googleben keresel, akkor a weboldalak listáján különböző információkat találsz. Ez azért fontos, mert mielőtt a látogató a weboldaladra jönne kap egy kis információt mire is számíthat. Amikor megadjuk az oldal leírását, igyekezzünk beleírni a kulcsszavakat is. . Például van egy bútor boltunk, aminek elkészítjük az online webshopját. Ebben az esetben így nézhet ki a leírás: Bútorok széles választéka! Hatalmas választékkal és országos házhoz szállítással.
Mielőtt a weboldal készítésbe bele vágsz, ezeket próbáld meghatározni. Legalább a főoldal és a kategória oldalaknak. Majd ezeket mutasd meg a fejlesztőnek, aki elkészíti a weboldaladat. Így ő megfelelően tudja beállítani már az elejétől kezdve.

Szöveg

A weboldal szövege nagyban meghatározza miről is szól az adott oldal. Amennyiben telefonokat árulunk, úgy értelemszerűen az oldalon lévő szöveg tartalmazni fogja a "telefon", "mobil telefon", "okos telefon" szavakat. A google kutatásai alapján egy tudományos szöveg átlagosan 1-3% tartalmazza az adott kulcsszót. Így ha túl kevés, akkor a google azt feltételezi, hogy az oldalad nem is telefonokkal foglalkozik, hiába adtad meg ezt kulcsszónak. Ha túl sok akkor pedig megpróbálod kijátszani a rendszerét, hogy előrébb kerülj. Így ügyeljünk ezen szabályra.

De itt nemcsak a szöveg számít bele. Fontos a képeknek az elnevezése is. Mert egy jól optimalizált weboldalon a képeknek nevet is illik adni (ezeket az elnevezéseket akkor látod, ha a böngésző valamiért nem tudja megnyitni a képet). 
Amikor elkészül a weboldalad ellenőrizd le a szöveget és a szövegben lévő kulcsszavakat. De fontos figyelembe venni, azt hogy első sorban embereknek és nem a Google-nek írod a szöveget. Szóval ne legyen nagyon gépies.

Külső hivatkozások

Ezt képzeld el úgy mint egy ajánló rendszert. A google bot-jai folyamatosan kutatják a netet. Ha találkoznak a te weboldaladra mutató hivatkozással más weboldalról, akkor azt feltételezi, hogy a weboldalad mások számára is értékes. Pont ezért sok évvel ezelőtt nagyon népszerűnek számított a linkelő oldalakra való link beküldés. Mára a Google különbséget tesz értékes és kevésbé értékes hivatkozás között. Gondolj csak bele, ha a szomszédod ajánl egy jó fogorvost sokkal hitelesebb, mintha egy telemarketinges hív fel.
Emiatt a Googlenek bizonyos hivatkozások jobban számítanak. Ezek az oldaladra mutató linkek is segítenek abban, mennyire kerül előre a weboldalad az adott kulcsszavakra.

Összegezve

A SEO egy máig fontos eszköz arra, hogy látogatókat szerezz. Persze nem ingyen, hiszen rá kell szánni időt, néha pedig a weboldal kódjában kell átírni dolgokat, ami pénzbe kerülhet. De mindentől függetlenül, megéri. Mert ezáltal sokkal több és jobb minőségű látogatót tudsz a weboldaladra hozni.

 

Megjegyzések