2012. augusztus 21., kedd

Üzleti lehetőségek modern szemléletben

Manapság a világhálón 1-2 kattintás elég ahhoz, hogy a mi üzletünkből a konkurenciához menjen a látogató. Ráadásul ebben az esetben a konkurencia nem is biztos, hogy a szomszédos utcában van, sőt az se biztos, hogy a városban vagy országban. Ezért is fontos a weboldalt úgy felépíteni, hogy ne legyen oka a látogatónak másik helyre mennie. Amely honlapnál sikerült ezt elérni, azok bonyolítják le a legnagyobb forgalmat. Míg a sikertelen weboldalak csak viszik a pénzt. A legjobb egy weboldalba, hogy semmit nem tesz úgy, hogy arra ne utasítanánk. Tehát, ha nem termel pénzt az oldal akkor az csak is a mi vagy a készítőjének a hibája. Így kell egy kereskedőnek is megtervezni a vásárlás menetét a boltjában is.
Mivel elég sokat foglalkoztam sikeres oldalak menedzselésével így ezen a példán keresztül szeretném bemutatni, mire is kell egy vállalkozónak felkészülni. Akkor vágjunk is bele:

1, A látogató szerzés (az emberek behozatala a boltba)
Minden átgondolt weboldal tudatosan szerzi a látogatókat. Ott nem elég, hogy a város központba vagyok és majdcsak betéved valaki hozzám. Egy sikeres kereskedő sem várhat arra, hogy majd bejönnek az emberek maguktól. Több olyan eszköz van amivel megszólíthatjuk ezeket a személyeket. Ezek mind-mind eltérnek az üzlet típusától a vásárlók összetételétől, és persze a környezeti adottságoktól. Egy élelmiszer bolt megteheti, hogy körbe szóró lapozza a környéket, akciókat hirdet. Míg egy ruházati boltnál pedig a kirakat megfelelő kialakítása a legkézenfekvőbb. A lényeg, ne bízzuk a véletlenre. Tudjuk kiket akarunk behozni a boltba és azt hogyan tesszük.

2, Bizalom kiépítése
A legtöbb weboldal legnagyobb hibája, hogy azonnal a terméket nyomja a látogató kezébe. De mivel sokan nem ismerik még a weboldalt, így nem tudják mennyire megbízható, milyen garancia rendszer áll az egész mögött, és a legfontosabbat: vajon megkapják-e a terméket a pénzükért cserébe. Szóval a legtöbb sikeres weboldal nemcsak rendelkezik megfelelő garancia rendszerrel, de azt azonnal közli is. Így kell a kereskedőnek is a látogató figyelmét felhívni arra, hogy történjen bármi, egy tisztességes vásárlót soha nem fog megkárosítani az üzlet. Ezt a legkönnyebben bolton belüli táblával érheti el az ember. Egy elektronikai boltba a minimum garanciát hirdetve (pl.: nálunk minden termékre minimum 12 hónap garancia jár!), egy hentesárú bolt, hogy mennyire friss a hús (pl.: szeretné tudni milyen állat húsát kapta meg? Jöjjön el reggel nyitásra és láthatja még egyben az egész állatot). Ha nem kommunikáljuk a garanciát nem fognak nem fognak róla tudni a vásárlók. Így biztos lesz egynéhány ember, aki nem meri megvenni a terméket, így elúszott az a pénz.

3, Célzott figyelem
A legtöbb ember amikor bemegy a boltba határozott célja van. Szeretne vásárolni valamit. Az internetes kereskedelemben sokkal jellemzőbb, hogy olyan dolgokkal terhelik a látogatót, ami nem segíti az eladást. A hétköznapi kereskedők is elkövethetik ezt a hibát, ha a legfontosabb helyekre csak rosszabb minőségű terméket raknak vagy átláthatatlanul rendezik be az üzletet. Ekkor a vásárlási folyamatot megzavarjuk, és így egy bizonyos százalékot elveszítünk a vásárlóikból. A legfontosabb feladat ilyenkor, hogy minden olyan dolgot ami feleslegesen rabolja a vásárló figyelmét kiiktatni és helyette elérni, hogy olyan állapotba kerüljön, hogy akarjon még többet vásárolni.

4, Segítség nyújtás
A legtöbb weboldal feltünteti, hogy mely elérhetőségeken tehet fel az érdeklődő kérdéseket. A kereskedelemben ez a kapcsolati pont az alkalmazottak. Így nagyon fontos, hogy az alkalmazottakat arra ösztönözzük, hogy segítőkészek, szakmailag felkészültek és udvariasak legyenek. Sok cég azt gondolja, hogy az alkalmazott dolga, hogy elvégezze a munkát, és ezért nem jutalmazza semmivel. Pedig azok a cégek, ahol a jó alkalmazottakat sokkal sikeresebbek. A jutalmazás történhet prémium fizetéssel, fizetés emeléssel, céges kirándulásokkal vagy bármi olyan dologgal aminek az alkalmazottak örülnek. Figyelem itt elsősorban anyagiakra gondolok! Hiszen ha az alkalmazottak vidámak és segítőkészek akkor sokkal szívesebben vásárolnak nálunk, így megnöveljük az üzletünk forgalmát.

5, Fizetés

Az egyik legnagyobb marketing eszköz a pénztár. Hogy miért? Mert ez az utolsó kapcsolata a vevőnek és az üzletnek. Amikor valaki kifizette a terméket vagy szolgáltatást akkor nem szabad csak úgy elengednünk. Itt lép be az őszinte dicséret. Az internet esetében egy igazoló e-mail, melyben megdicsérjük a döntését a vevőnek. Ezt tehetjük mi is az üzletünkben. Megdicsérjük a választását. Persze, nem minden alkalommal, mert akkor unalmas lesz. Ezt úgy gondolom nem is kell tovább ecsetelnem.



Amennyiben ezeket a folyamatokat automatizáljuk az üzletünkbe, akkor az emberek csak úgy tódulni fognak. De persze ehhez időt és energiát nem szabad sajnálnunk. Ez egy hosszú távú befektetés a jövőbe, ami jobban kifizetődő, mint a lottó ötös.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése